Vilkår, betingelser og frakt

Bestilling hos solay.no

solay.no er en online plattform med flere hundre leverandører i hele verden.
Dersom du har spørsmål om hvilke butikk som leverer et produkt kan du kontakte vår kundeservice via kontaktskjema. Leveringstiden kan ta noe lengre tid dersom du har bestilt fra en butikk lokalisert i et annet land enn Norge.

Når bestillingen din er registrert, og du har mottatt en bestillingsbekreftelse per e-post, vil den aktuelle butikken motta bestillingen din elektronisk. Butikken skal så behandle bestillingen, og enten «akseptere» eller «avslå» denne. Butikken skal behandle bestillingen innen 36 timer, og du vil deretter motta en e-post med en bekreftelse på om bestillingen din er «akseptert» eller «avslått». Dersom du har bestilt varer fra flere ulike butikker skal du motta en bekreftelse fra hver enkelt butikk. Årsaken til at en bestilling avslås er i de fleste tilfeller at varen ikke lenger er tilgjengelig hos den butikken som har mottatt bestillingen din. Du vil ikke bli forespurt å endre din bestilling dersom hele, eller deler, av bestillingen ikke kan leveres. Skulle hele, eller deler, av bestillingen din ikke kunne leveres vil du ikke bli belastet, og eller pengene vil bli refundert ila 5 virkedager. 
*Det kan forekomme lenger behandlingstid på ordre i perioder med stor pågang, og rundt helligdager f.eks. jul og påske.

Solay.no kan ikke kansellere bestillinger som allerede har blitt akseptert, og må kontaktes så snart som mulig via vårt kontaktskjema dersom du mot formodning skulle ønske å kansellere din bestilling.

solay.no tar forbehold om at de automatiske e-postene som skal sendes ut kan bli forsinket, eller levert til feil e-postadresse.

Alle varer til salgs på solay.no kan brukes i Norge.

Beste tilgjengelige pris

Vi gjør vårt aller beste for å ha korrekt informasjon, beskrivelse og priser på vår hjemmeside.

Vær oppmerksom på at vi får denne informasjonen fra våre samarbeidspartnere og at det kan oppstå situasjoner hvor det forekommer feil. Om vi oppdager feil pris på et produkt du har bestilt, så kommer vi til å varsle deg så fort som mulig og ta ansvar på vegne av våre partnere. Vi vil heretter gi deg to muligheter; enten akseptere bestillingen med korrekt pris eller kansellere din bestilling. Dersom vi ikke har mulighet til å komme i kontakt med deg, vil bestillingen bli kansellert og beløpet vil bli refundert til deg umiddelbart.

Sending og levering

Levering av varer fra solay.no anses som gjennomført når kunden har fått varen utlevert. Varene skal sendes innenfor maksimalt 5 dager etter at bestillingen er registrert. Sending skjer først etter at du som kunde har mottatt en bekreftelse på at bestillingen din er akseptert. Leveringstiden basarers på hva de forskjellige butikkene selv oppretter med. Estimert levering vil stå opplyst på hvert enkelt produkt fra utland. Produkter sendt fra solay leveres innen 2-5 virkedager. Merk at leveringsdager regnes som virkedager etter at bestillingen er akseptert og innlevert/hentet av transportør. Du vil alltid motta et sporingsnummer. Varene sendes med Posten Norge/BRING, DHL, UPS eller andre fraktleverandører, og kan ankomme postkontor/PiB , Mypack-utleveringssted eller direkte i din postkasse. Dette er avhengig av fraktmetode og fraktleverandør butikken har valgt.

MERK: Noen produkter fra utland må fortolles inn ved mindre butikken du kjøper i fra alt har dette inkludert i pris. Det vil stå " avgift inkludert" om dette er inkludert på de varer som det ikke er toll på. Du er selv ansvarlig for å betale tollavgift ved uthenting av pakke. 

Solay.no står ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser i levering av din vare som skyldes feil eller forsinkelser hos fraktleverandør. Alle leveringsfrister er veiledende, og avvik kan forekomme. Dersom sendingen din blir forsinket, eller borte, vil vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg slik at du mottar denne så raskt som mulig.

Du er selv ansvarlig for at kunde- og leveringsopplysningene du har oppgitt er korrekte, og vi anbefaler at du alltid kontrollerer disse etter gjennomført bestilling. Dersom du skulle oppdage feil i opplysningene dine ber vi om at du gir oss beskjed om dette, så snart som mulig. Eventuelle feillevranser / bortkomne pakker vil, ved feil opplysninger, være kundens ansvar.

Dersom du mot formodning ikke skulle ha mottatt bestillingen din innen 30 virkedager etter at den er bestilt, ber vi deg ta kontakt via vår chat, eller direkte med den butikken du har handlet hos. Dersom du mot formodning ikke skulle motta varene dine får du selvsagt refundert det du har betalt. Ved heving av kjøp grunnet forsinket levering vil du ha beløpet refundert senest innen 14 virkedager.

Dersom du har bestilt varer fra flere enn én butikk vil varene også leveres separat til deg på døren. Du vil bli kontaktet på oppgitt telefonnummer før varene kjøres ut til deg, og de leveres mellom 12:00 og 21.00. Dersom Bring/dhl ikke kan levere på døren der du bor blir du informert om dette. 

Risikoen for varen(e)

Risikoen for varer overgår til kjøper når angreretten, etter 14 dager fra mottagelsen, er utløpt. Er varen blitt skadet etter at kjøperen har fått den bevarer kunden angreretten om skaden ikke skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra kundens side. Vi anbefaler at du beholder originalemballasjen da varen ved en eventuell reklamasjon, eller ved skade, anbefales å leveres tilbake i original innpakning.

Betalingsvilkår

solay.no (organisasjonsnummer 921199481).

MVA på 25% inngår i alle priser. For personer bosatt på Svalbard, som skal ha MVA-fritak, må dere ta kontakt med vår kundeservice vedrørende dette.

Det tilkommer ingen andre avgifter på ditt opprinnelige kjøp enn det som står opplyst i bestillingsbekreftelsen du mottar per e-post.

Du kan selv velge den betalingsmåten som passer deg best. Du kan velge å betale med betalingskort eller faktura / delbetaling gjennom klarna.

For å benytte deg av klarna som betalingsmetode må du ha fylt 18 år.

For bestilling av varer betalt med betalingskort må du ha fylt 15 år, eller ha godkjenning fra din(e) foresatte.

Pris på salgs- eller tilbudsvarer gjelder så lenge lageret rekker.

Kortbetaling

Betaling med kort er gebyrfritt.

Slik betaler du med kort:

Fyll inn alle opplysninger om deg selv, og din adresse.
Velg betaling med VISA eller Mastercard.
Fyll inn kortnummer, utløpsmåned- og år og sikkerhetskoden på baksiden av kortet (de tre siste sifrene).
Fyll inn kode fra kodebrikke, passord eller lignende for å gjennomføre kjøpet med 3D-secure.

Beløpet reserveres på din konto umiddelbart etter bestilling, og vil deretter ikke være tilgjengelig på ditt betalingskort før reservasjonen evt. blir utløst. Reservasjonen vil ikke trekkes fra ditt betalingskort før bestillingen er behandlet hos butikken, og vil utløses igjen dersom bestillingen din blir avslått.
Dersom kun deler av bestillingen din kan leveres vil det kun trekkes penger for de varene som kan leveres til deg, og det resterende av reservasjonen vil igjen bli utløst og disponibelt på din konto.

Fakturabetaling via klarna

Når du velger faktura («Betal om 14 dager») som betalingsmetode er det klarna som håndterer dette. 

Slik betaler du med faktura:
Fyll inn alle opplysninger om deg selv, og din adresse. Opplysningene du oppgir her må stemme overens med det som står registrert i folkeregisteret.
Velg betaling med klarna «Betal om  f.eks 30 dager».
Fyll inn ditt fødsels- og personnummer. Dersom det er første gang du handler med klarna kan klarna gjennomføre en kredittsjekk på deg. Dette vil du bli varslet om i etterkant.
Du skal innen 14 dager motta en faktura per e-post, til den e-postadressen du har oppgitt ved bestilling.

Ved manglende betaling sendes skriftlig varsel om inkasso. Overholdes ikke denne fristen vil inkasso bli iverksatt. Ved forsinket eller manglende betaling påløper renter, inkasso- og purregebyr i samsvar med forsinkelsesrenteloven og inkassoloven. Alle spørsmål vedrørende faktura, forsinket faktura eller feil faktura bes rettes mot klarna. Kontaktinformasjon finner du på www.klarna.com/no/

Fast delbetaling via klarna

Når du velger fast delbetaling («Del din betaling opp») er det klarna som håndterer dette. Eventuelle delbetalingsgebyrer (renter og fakturagebyr) for månedlige fakturaer tilkommer direkte fra klarna.

Slik handler du med delbetaling:
Fyll inn alle opplysninger om deg selv, og din adresse. Opplysningene du oppgir her må stemme overens med det som står registrert i folkeregisteret.
Velg betaling med klarna «Del din betaling opp».
Fyll inn ditt fødsels- og personnummer. Dersom det er første gang du handler med klarna kan klarna gjennomføre en kredittsjekk på deg. Dette vil du bli varslet om i etterkant.

Du vil motta en kontoavtale per post fra klarna etter kort tid, som du skal fylle ut og sende tilbake.

Alle spørsmål vedrørende faktura/delbetaling/kontoavtale bes rettes mot klarna. Kontaktinformasjon finner du på www.klarna.com/no/

 

Gavekort eller rabattkode

Dersom du har en gavekortkode eller en rabattkode du ønsker å bruke på solay.no skal du tilføye og aktivere koden i din «shoppingbag», hvor det står «Har du et gavekort? Tilføy det her» før du går videre til sikker betaling. Dersom ikke annet er opplyst dekker gavekortet kun prisen på varen du bestiller, ikke øvrige gebyrer. Det er ikke mulig å handle vare(r) for lavere beløp enn verdien på gavekortet/rabattkoden. Du kan ikke kombinere flere rabatt-/gavekortkoder på samme kjøp.

Dersom du har glemt å legge inn rabattkoden/gavekortkoden før betaling kan dessverre ikke solay.no endre på dette i etterkant av at bestillingen er gjort.

Det er ikke mulig å benytte seg av rabattkoder på bestilling av våre gavekort, dersom dette forekommer vil det dessverre bli kansellert.

Fraktpris

Fraktprisen varierer fra butikk til butikk. Fraktpris opplyses om ved utsjekk. Flere butikker har fri frakt. 

Angrerett og retur

Som kunde har du alltid 14 dagers ubegrenset angre- og returrett som gjelder fra den dagen du har mottatt varen eller selve angrerettsskjemaet dersom dette ble levert senere enn selve varen.

Hvis du av en eller annen grunn ikke er fornøyd med kjøpet ditt, kan du returnere varen (e) innen 15 dager etter mottakelse av bestillingen. Vær oppmerksom på at personlige, spesialbestilte varer og gjenstander som er skadet ved normal slitasje, ikke er kvalifisert for retur.

Hver leverandør på solay.no har sin egen unike returpolicy. Mange leverandører tilbyr retur, mens noen leverandører kan ha en refusjonspolicy på alle sine bestillinger.

Har du mottatt et skadet eller feil produkt: Mottar du som kunde en skadet eller feil vare må du melde i fra så raskt som mulig og rapportere om et skadet eller feil produkt, du vil være pålagt å sende inn fotobevis innen 15 dager etter mottak av varen. Hvis kravet blir godkjent, er leverandøren ansvarlig for å betale returfraktkostnadene og/eller erstatte/refundere bestillingen. Hvis produktemballasjen er skadet, men selve produktet er intakt, må du gi beskjed så fort som mulig.

 

Forsendelsen ble returnert til leverandøren, men det er feil adresse: I tilfeller hvor det kreves omlevering på grunn av en adresseoppføringsfeil hos leverandør, vil denne ekstra fraktkostnaden dekkes av leverandør.


Manglende ordre: I tilfeller hvor en pakke er levert (basert på sporingsnummeroppdatering), men mottakeren hevder at de ikke mottok varen, må mottakeren gi beskjed så fort som mulig slik at vi kan hjelpe deg. 


Sen bestilling: I tilfeller hvor  produktet ikke har blitt behandlet eller sendt innen den tidsrammen som er avtalt av leverandøren, og kunden ønsker å kansellere bestillingen, er leverandøren ansvarlig for tilbakebetaling av bestillingen. Vær oppmerksom på at en leverandør noen ganger kan ha behov for mer tid på å utføre ordrer, for eksempel i høysesongsesonger. I slike tilfeller har leverandøren lov til å varsle forhandlere om at deres bestillinger vil bli oppfylt senere enn normalt.

Reklamasjon

Eventuelle feil eller mangler ved produkter/varer levert fra en butikk, bestilt gjennom solay.no, skal oppgis innen 2 måneder etter du har oppdaget feilen. Det er din plikt å angi, og forklare, hvordan feilen eller mangelen viser seg. Dersom du oppdager en feil ved varen, skal du rette henvendelsen direkte til solay.no. Du kan som utgangspunkt kun klage over feil som viser seg innen 2 år etter du har fått varen levert. For varer med begrenset holdbarhet er din klagemulighet avgrenset av holdbarhetsperioden solay.no har gitt deg beskjed om. Du kan som forbruker velge om varen skal repareres eller byttes. Unntaket til denne hovedregelen er hvis bytting er umulig eller vil medføre uforholdsmessige store omkostninger for solay.no, eller butikken som har levert varen.

For å melde fra om en reklamasjon kan du ta kontakt med solay.no via kontaktskjema.

Ved tilbakebetaling ved reklamasjon vil beløpet bli tilbakebetalt til det betalingskortet som er brukt ved betaling. Dersom du har betalt med faktura fra klarna  vil det tilgodehavende beløpet krediteres fra fakturaen, eller tilbakebetales direkte til kundens konto. Tilbakebetaling vil skje innen 14 dager.

solay.no følger Forbrukerutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

Opplysningsplikt

Avtaler (kjøpsbestillinger) kan inngås på norsk eller engelsk, og oppbevares av virksomheten i 5 år, i henhold til bokføringsloven. Det er ikke mulig å komme til kontrakten etterfølgende via vår website. Hvis du ønsker å få tilsendt et nytt eksemplar av kontrakten må du ta kontakt via vårt kontaktskjema

Sendinger til Svalbard

Dersom du ønsker bestillingen din levert til en adresse på Svalbard må du velge Svalbard som "mottakerland" slik at du blir korrekt belastet for frakt. Fraktkostnaden er 270,- per butikk du har handlet varer fra. Dersom du ikke har valgt riktig "mottakerland", og ikke har betalt korrekt frakt, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere fraktkostnaden (Hvis mulig), eller kansellere bestillingen.

Ordere utenlands

Dessverre sender ikke solay.no utenlands enda.

Klage: Opplysning om klagemuligheter Hvis du vil klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi en klage til: Forbrukerrådet Fred Olsens gate 1 0152 Oslo. Du kan klage til Forbrukerrådet via www.forbrukerradet.no Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage http://ec.europa.eu/odr